Projektowanie oświetlenia dla Galerii czy Muzeum

with Brak komentarzy

Oświetlenie eksponatów muzealnych to bardzo ciekawe zagadnienie. Przedstawiamy podstawowe informacje podstaw oświetlenia dzieł sztuki.

W celu oświetlenia dzieł sztuki w galerii, muzeum czy domowej kolekcji potrzebne będzie odpowiednie przygotowanie projektu oświetleniowego. Jeśli chcesz oświetlić eksponaty muzealne wpierw musisz poznać swoje pomieszczenie.

Nim wybierzesz odpowiednie oświetlenie sprawdź jak kształtuje się światło zastane w pomieszczeniu przeznaczonym do ekspozycji. Tutaj przyda się zmierzenie aktualnego stanu oświetlenia dziennego, sztucznego oraz kombinacji tych dwóch. Mierzymy luksometrem ilość LUX’ów,  na które narażone są dzieła sztuki oraz jeśli nasz sprzęt pomiarowy posiada tę opcję, również ilość promieniowania UV.

Ale czym jest LUX?

Lux (lx) to nic innego jak jednostka natężenia oświetlenia. Informuje nas ile światła wyemitowanego dociera do oświetlonej powierzchni czy przedmiotu. Jest to bardzo ważne, gdyż dla fotografii, grafik, obrazów oraz eksponatów papierowych zaleca się maksymalnie wartość 50lx.

Projekt oświetlenia dla galerii

W celu zaprojektowania oświetlenia dla galerii możemy skorzystać z kilkunastu dostępnych na rynku programów dla oświetleniowców. Dzięki skorzystaniu z baz oświetlenia od producentów, możemy przeprowadzić jeszcze przed zakupem pełną wizualizację oświetlenia.

Dzięki podjęciu “decyzji zakupowej oświetlenia” oraz oprogramowaniu otrzymamy dokładne dane dotyczące ilości światła padającego na dzieła sztuki. Już na etapie projektu możemy przewidzieć warunki oświetleniowe jakie będą panować w pomieszczeniu.

Dużo trudniej jest w momencie modernizacji oświetlenia już zastanego. Tutaj musimy stworzyć plany od początku z wykorzystaniem pomiarów środowiskowych. W tym celu trzeba będzie przeprowadzić pomiary na miejscu.

Oświetlenie dla dzieł sztuki

W celu zaproponowania dobrego oświetlenia dla dzieł sztuki, należy zwrócić uwagę na kilka elementów. Na warunki zastane, na wysokość pomieszczenia, wykończenie pomieszczenia (ścian, podłogi, sufitu), na możliwości instalacyjne oraz na rozmieszczenie eksponatów.

Z rozmieszczeniem eksponatów może być bardzo ciężko jeśli ekspozycja nie jest stała. Jeśli często zmienia się ekspozycja prac należy przewidzieć to już w momencie projektowania oświetlenia.

Tak samo ilość światła oraz jego natężenie ustawia się w uzależnieniu od wielkości eksponatu oraz jego jasności (kolorystyki).

Podstawowa zasada mówi, im ciemniej w pomieszczeniu oraz im ciemniejsza praca tym więcej światła potrzeba do właściwego oświetlenia.

Badając lub wybierając oświetlenie do galerii sprawdź:

  • czy źródło światła emituje promienie UV
  • jakie natężenie daje źródło światła
  • jaka jest barwa światła (standard dla fotografii to D50)
  • czy jest możliwość regulacji kąta światła
  • jaka jest trwałość oświetlenia
  • jaką temperaturę emituje lampa (w st. C)
Jak badać warunki zastane?

Warunki w galerii, muzeum czy archiwum bada się za pomocą “Monitorów Środowiskowych”.  Jest to bardzo złożony pomiar dający nam pogląd na to jakie warunki oferujemy podczas przechowywania i prezentacji sztuki.

Chcesz dowiedzieć się jak my to robimy? [kontakt]