Fotografia analogowa w sztuce jako alternatywa drogich aparatów cyfrowych

with Brak komentarzy

Fotografia artystyczna to bardzo ciekawy temat, który chętnie pojawia się na naszym blogu. Drukujemy i oprawiamy prace artystyczne od dłuższego czasu, również pomagamy w pracy z fotografią analogową wśród artystów.

Niby fotografia Analogowa już została prawie zapomniana, a jednak na całym świecie wciąż jest żywa i miewa się bardzo dobrze. Wszystko za sprawą, rozwoju digitalizacji prac analogowy na obraz cyfrowy.

W Polsce, sporo grono fotografów artystycznych wciąż pracuje na analogach. Otrzymują w ten sposób niesamowite możliwości w sposobie rejestracji i obróbki prac przy jednoczesnym wyzbyciu się wszystkich niedogodności jakie wynikają z posiadania aparatu cyfrowego.

Kilka słów o sprzęcie

Dostęp do profesjonalnych aparatów analogowych jest bardzo szeroki a ich ceny w większości przypadków są bardzo atrakcyjne pozwalając jednocześnie zdobyć warte uwagi obiektywy, które pozwolą na rozwinięcie swojej fotografii o nową jakość.

Przykładem, może tu być fotografia małoobrazkowa lub średnioformatowa. Manualne obiektywy o świetle 1,8 lub jaśniejszym to wydatek rzędu 20% wartości odpowiednika z Auto Focusem. Jeśli pracujemy nad fotografią portretu czy pejzażu, Auto Focus nie musi być dla nas wymaganym narzędziem.

Często praca z głębią ostrości oraz przysłoną i manualnym focusem pozwala się nam na skupieniu na zdjęciu bardziej wymagając od artysty więcej skupienia ale dając jednocześnie więcej kontroli w procesie tworzenia zdjęcia.

Wybór filmu – niczym preset

Wybór negatywu lub pozytywu pozwala na dobór takiego materiału i efektu końcowego, który chcemy uzyskać podczas pracy z aparatem analogowym. Resztę zmian będziemy mogli zawsze wprowadzić w procesie postprodukcji.

Na rynku pojawiają się coraz to nowsze filmy mimo, iż główny trend fotograficzny nastawia się na fotografię cyfrową. Jednocześnie, nowe filmy potrafią oferować bardzo ciekawe „efekty” wynikające z ich chemicznych właściwości. Tylko od nas będzie zależało, czy wybierzemy film pod proces C-41 dla obróbki w fotolabie lub może sami zdecydujemy się na obróbkę ręczną w ciemni.

Tutaj dodatkowo, mamy możliwość wpływu na proces wywoływania negatywu w ciemni. Da to niejednemu fotografowi wiele przyjemności oraz może jednocześnie zbudować własne zaplecze pod przyszłe projekty.

Digitalizacja czyli odpowiednik 100MP z małego obrazka

Zastanowić się warto ile by kosztował aparat o matrycy 100MP dla małego obrazka? Niestety nie jest to aktualnie technologicznie możliwe dla aparatów cyfrowych. Jest jednak do osiągnięcia dla Aparatów Analogowych. Zapytacie się jak to?

Dobrej jakości skan negatywu małoobrazkowego może dać nam plik graficzny będący odpowiednikiem właśnie 100MP z małego obrazka oraz do 350MP ze średniego formatu. Nie będziemy tutaj nic mówić, odnośnie skanu dla apartów wielkoformatowych bo tutaj wielkość pliku jest często bolączką głowy dla zarówno dla fotografa jak i jego komputera, który stara się otworzyć taki plik.

A więc ile można wyciągnąć z małego obrazka? Digitalizacja w Manufakturze Wydruku pozwoliła spokojnie na utworzenie plików do 1,5GB w formacie TIFF. Wydruk potem takiej pracy w wymiarze 100x150cm to nic tródnego. Można również rozważyć druki na większych rozmiarach.

Ale co nam daje ta informacja? Odwołam się tutaj do popularnego aparatu na rynku czyli Sony A7 lub nowszego A7II posiadającego matrycę 24MP.

Wydruk zdjęcia w najwyższej jakości kolorystycznej Giclee dla wymiarów 100x150cm z aparatu A7, jest dość utrudnione gdyż plik graficzny, które otrzymamy z tego aparatu nie do końca jest możliwy do wydruku w takim formacie. Możemy oczywiście zdjęcie „rozciągnąć” pod wymagany rozmiar, ale niestety utracimy część informacji.

Skalowanie zdjęć w dół jest zawsze łatwe, jednak skalowania w górę jest zawsze „niemożliwe” do wykonania w zadowalającej jakości. Jak widać, fotografia analogowa może być jedynym narzędziem dla wydruków w dużych formatach przy założonym budżecie.

Proces fotograficzny dla Aparatu Analogowego:

  • Wykonanie zdjęcia na materiale światłoczułym
  • Wywołanie materiału światłoczułego
  • Skanowanie negatywów w formie BMP lub TIFF
  • Postprodukcja w ulubionym programie graficznym
  • Druk fotografii

…koniec! A przy tym nie musimy szukać naturalnej ziarnistości na zdjęciu… negatyw zapewni nam to już w cenie!